Nye markeder og forretningsmodeller utvikles fra nye teknologiske innovasjoner i samfunnet som påvirker måten vi mennesker handler på. AR er en av de nyere teknologiske innovasjonene som har påvirket bruken av tradisjonelle leverandører, transportører og andre aktører. AR står for augmented reality og betyr utvidet virkelighet. AR er teknologi som kombinerer data/informasjon fra den virkelige verden med virtuell data. Det kan for eksempel være gjennom å legge til tekst, tegn eller lyd på bilder. AR og VR (virtuell realitet) er to relativt like teknologiske konsepter, men AR skiller seg fra VR da det kun er basert på datakonstruert virkelighet, og ikke kombinert med fysisk data fra virkeligheten. Med VR teknologi er det kun mulig å observere en dataskapt verden, mens med AR teknologi kan en tilføye informasjon inn i den virkelige verden. AR kan gi unike brukermuligheter til produkter og tjenester, hvilket øker og blir mer populært hos aktører.

Bruk av AR har blitt og blir mer vanlig i samfunnet. Selv om du kanskje ikke tenker over det, bruker du mest sannsynlig AR teknologi daglig. Det kan for eksempel være gjennom GPS-tjenester hvor du finner informasjon om butikkers åpningstider, beliggenhet eller anmeldelser. Eller det kan være sosiale medier der du deler bilder/videoer med forskjellige tilleggselementer som filtere.
Det er mange gode egenskaper med AR, men det finnes også utfordringer som kan ha konsekvenser for tradisjonelle leverandører. Et eksempel er taxinæringen som i stor grad har blitt erstattet av digitale transporttjenester. Den teknologiske utviklingen innenfor transportnæringen har vært stor i Norge og resten av verden. AR har tilføyet taxinæringen funksjoner som har gjort det både enklere og billigere å reise. Uber en av mange transport-app tjenester på markedet som har benyttet seg av AR løsninger. Fordeler med transporttjenester som Uber sammenlignet med tradisjonell taxi er:
- Du kan bestille transport der av både privatbiler og bedriftbiler
- Tjenesten tilbyr ulike kjøringstjenester hvor bilene kan bestilles basert på pris, kvalitet og størrelse
- Du kan følge sjåførens posisjon på kart, GSP-tjeneste
- Du får estimert pris, ventetid og ankomsttidspunkt
- Du kan se informasjon om sjåføren (navn og telefon) og bilen (biltype og registreringsnummer)
- Du kan avbryte turen når som helst
- Du kan legge til flere adressen når du bestiller turen og under reisen
- Betalingen skjer gjennom appen og du slipper å bruke tid på å betale reisen
- Du kan dele reisen med venner slik at betalingen blir fordelt

Teknologisk AR-data som disse transporttjenestene utfordrer taxinæringen. Det har påvirket markedet og samfunnet. Transport-app tjenestene har økt markedsandelen av forbrukere og taxinæringen har mistet(er) kunder til privat- bedriftbiler til rimeligere pris. Disse endringene gjør taxinæringen lite konkurransedyktig og har konsekvenser for folks arbeidsplasser. Det er derfor avgjørende for bedrifter og organisasjoner truet av nye forretningsmodeller basert på AR-tjeneste å holde seg oppdatert på etterspørsel, endringer og behov i samfunnet for å være aktuell i markedet.